Zoeken
  • jamievangogh

Blijvende vermoeidheid na een burn-out

Bijgewerkt: mei 12

Steeds vaker hoor ik mensen in mijn directe omgeving die kampen met overspannenheid of burn-out. Dat lijkt geen toeval te zijn, als we naar de cijfers van het jaarlijkse aantal diagnoses van overspannenheid kijken. In 2019 zijn er ruim 140.000 nieuwe patiënten met de diagnose overspannenheid gemeld bij de huisarts. Uit een nationale enquête blijkt zelfs dat ruim 17% van de werknemers in Nederland Burn-out klachten ervaart!


Gelukkig is er op de werkvloer, steeds meer begrip voor burn-out klachten. Veel bedrijven geven werknemers enige tijd om te herstellen en er is meer aandacht voor het voorkomen van burn-out.


Maar wat gebeurt er als je daadwerkelijk burn-out bent? Wij vertellen je hier meer over.


Hoelang duurt het herstel van een burn-out?

Het verschilt enorm per persoon hoelang het herstel van een burn-out duurt. Meestal duurt het hele herstel ongeveer een jaar. Je bent dus vaak echt pas na 12 maanden weer de oude.


Wanneer je veel tijd en ruimte neemt om goed te herstellen van een burn-out, kan je vaak na een aantal maanden weer wat activiteiten oppakken. Als je echter te snel weer over je grenzen heen gaat, kan het zijn dat je een terugval van de burn-outklachten ervaart. Om te zorgen dat je volledig en binnen redelijke tijd herstelt is het belangrijk om goed om te gaan met de burn-out.


“Maar, wat als ik nu het gevoel heb dat ik nooit volledig hersteld ben na de burn-out?”


Wanneer mensen niet goed omgaan met een burn-out, kan het zijn dat er blijvende burn-out klachten ontstaan. Mensen hebben dan het gevoel nooit meer hetzelfde te worden als vroeger. Een veel voorkomende restklacht bij een burn-out is vermoeidheid. Je voelt je bijvoorbeeld energieloos bij het leveren van bepaalde inspanning, die eerder niet vermoeiend was.

Zo kan het zijn dat mensen jaren doen om volledig te herstellen van een burn-out. Er zit dus geen limiet aan de duur van het herstel.





Chronische vermoeidheid bij/na een burn-out

Regelmatig geven mensen aan chronisch moe te zijn na het hebben van een burn-out. Niet slechts één jaar, maar soms zelfs meerdere jaren!


Na lange tijd wordt de vermoeidheid vaak niet meer toegeschreven aan de burn-out van jaren geleden. Veel mensen gaan dan opnieuw op zoek naar een mogelijk oorzaak, zoals een tekort aan vitamine of mineralen in het bloed. Na veel testen in het ziekenhuis komt er regelmatig geen vitamine tekort of een andere biomedische oorzaak naar voren.


Toch blijft de chronische vermoeidheid aanwezig, waardoor er diagnoses als fibromyalgie, chronisch vermoeidheidsyndroom of Myalgische encefalomyelitis worden gesteld. Ongeacht de diagnose, blijft de burn-out van jaren eerder wel degelijk de grootste oorzaak van de chronische vermoeidheid.


Want wanneer iemand niet goed hersteld van een burn-out, dan kunnen er restklachten zoals aanhoudende vermoeidheid blijven bestaan.


Rust, opbouw en herstel

Veel processen in het lichaam spelen zich onbewust af. Denk aan bloeddruk, hartslag, temperatuurregeling, haargroei, spijsvertering en het immuunsysteem. Deze processen worden aangestuurd door ons zenuwstelsel, wat werkt als een balans. Aan de ene kant van de balans verbruiken we energie om in beweging te komen (het gaspedaal); aan de andere klant van de balans komen we tot rust en herstelt het lichaam (het rempedaal).


Als we terugdenken aan de periode voorafgaand aan de burn-out, dan is een verstoring van de balans een belangrijke oorzaak voor het ontstaan van de burn-out. Presteren op 120% van je kunnen, zowel op werkgebied als in privé, zorgt ervoor dat de energievoorraad in je lichaam steeds leger raakt. Uiteindelijk ben je opgebrand: burn-out.


Er is bij een burn-out geen sprake meer van een beetje vermoeidheid, maar alle cellen in het lichaam zijn uitgeput. Er ontstaan klachten als vermoeidheid, een gevoel van ziek zijn, pijn, geheugen- en concentratieverlies, prikkelbaarheid of stemmingswisselingen. Deze symptomen zorgen ervoor dat je gedwongen genoegen moet nemen met slechts 70% van je kunnen. Het is tijd om het rempedaal weer terug te vinden. Pas dan is er plaats voor rust, opbouw en herstel.





Energie terugkrijgen na burn-out

Om weer terug te komen naar een normale balans van het lichaam, moet er aandacht zijn voor herstel. We moeten het rempedaal weer zien te vinden. Als dat rempedaal weer wat beter werkt en we meer energie krijgen doen we vaak weer snel te veel, waardoor de balans opnieuw verstoort raakt. Het is daarom enorm belangrijk om na het nemen van een periode van rust, aan de slag te gaan met gedrag op de lange termijn. Herstellen van een burn-out doet niemand eventjes in een aantal weken. Het is een lang proces van grote verandering.

In een maatschappij waar we veel van onszelf en van anderen verwachten, is het niet gemakkelijk om rust te nemen. Je kan hiervoor hulp en begeleiding zoeken bij een gezondheidscoach of burn-outcoach.


Stap 1 bij herstellen van een burn-out: acceptatie

Als coach kan ik je helpen bij het aanvaarden, loslaten en accepteren van het feit dat je burn-out bent en het herstel lang kan duren. Ongeloof, ontkenning, angst en schuldgevoel maken plaats voor begrip voor de situatie, vertrouwen in het eigen lichaam en acceptatie voor een lange tijd van rust.


Stap 2 bij herstellen van een burn-out: onderzoeken

Rust is slechts de eerste stap. We weten inmiddels dat te snel weer actief worden, zonder valkuilen in de gaten te houden, een terugval kan veroorzaken. Daarom is het van belang om op onderzoek uit te gaan:

“Wat heeft ervoor gezorgd dat ik burn-out ben geraakt?” en “hoe kan ik signalen van overbelasting in de toekomst herkennen?”.


Stap 3 bij herstellen van een burn-out: oplossingen uitvoeren

Het moeilijkste deel van het herstel van burn-out is het volhouden. Oplossingen bedenken, doen en blijven doen. Om te voorkomen dat vermoeidheid terug blijft keren na een burn-out is het belangrijk om je gedrag structureel te veranderen. Ik help je graag om chronische vermoeidheid na burn-out uit de weg te gaan.


“Waar krijg ik energie van en wat kost mij veel energie?” en “hoe houd ik het vol om mijn energie goed te verdelen?”.


Ben jij op zoek naar een oplossing voor blijvende vermoeidheidsklachten na een burn-out? Neem dan contact met ons op. Wij bieden een speciaal programma dat volledig is afgestemd op het verhelpen van restklachten zoals chronische vermoeidheid.

5 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven