Zoeken
  • jamievangogh

Burn-out en duizeligheid

Iedereen is wel bekend met klachten als vermoeidheid en hoofdpijn bij een burn-out. Het lichaam kan echter soms zo van slag zijn, dat er veel meer klachten zijn. Eén van die klachten is duizeligheid en licht zijn in het hoofd.


Dit is zelfs een klacht die vaak langdurig aan kan houden en die zelfs nadat andere symptomen minder worden, nog steeds aanwezig is.


Hoewel duizeligheid niet direct het eerste is waar mensen bij een burn-out aan denken, is deze klacht goed te verklaren vanuit de mechanismen die een burn-out veroorzaken en in stand houden. Wij vertellen je hier graag iets meer over.


Waardoor ontstaat een burn-out

We hebben allemaal wel eens te maken met een drukke periode; een enorm hectische tijd op het werk, chaos thuis en allemaal nog niet-afgevinkte dingen op de to-do list.


Als zo’n stressvolle periode echter net even wat te lang duurt, kan dat behoorlijk veel van je vragen. Je slaapt slecht, piekert veel, kan je niet goed concentreren en hebt nergens meer de puf voor. Vaak ga je nog wel even een tijdje door, maar dan kan op een bepaald punt toch het moment aanbreken dat de batterij echt op is.

Het lichaam maakt over langere tijd veel meer cortisol dan eigenlijk nodig is en hierdoor ontstaan klachten.


Nog relatief onschuldige kwalen als veel piekeren en concentratieproblemen kunnen zich inmiddels hebben ontwikkeld tot ernstige psychische en zelfs lichamelijke klachten.


Een burn-out is geboren.




Lichamelijk klachten bij een burn-out

Onder deze lichamelijke klachten vallen bijvoorbeeld dingen als hoofdpijn, spierpijn, hartkloppingen en benauwdheid. Wat we ook regelmatig zien, maar minder over bekend is, zijn klachten van duizeligheid. Maar waarom gaat een burn-out zo vaak hand in hand met draaierigheid? Waardoor wordt het veroorzaakt? En misschien nog wel belangrijker, hoe komt je er weer vanaf?


Duizeligheid, of ook wel draaierigheid genoemd, kan onder ander worden veroorzaakt wanneer je hersenen te veel informatie en prikkels ontvangen. Deze overmaat aan prikkels kunnen je hersenen op dat moment niet goed allemaal goed verwerken, zeker niet als je al overspannen/overprikkeld bent.


Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor een overvloed aan prikkels. Dit kan een lichamelijke oorzaak zijn, bijvoorbeeld in het geval van een afwijking aan een van je zintuigen (ogen, oren of evenwichtsorgaan), maar kan ook worden veroorzaken door psychische factoren.

In het geval van een burn-out, blijken er vaak geen lichamelijke afwijkingen te zijn die als veroorzaker van de duizeligheid kunnen worden aangewezen.





Wat valt er te doen tegen duizeligheidsklachten door een burn-out?

Meestal is er sprake van een of meerdere sociale en/of mentale factoren als oorzaak. Maar hoe kom je nou van die burn-out en alle bijbehorende klachten af?


Hierbij is het vooral belangrijk om stap voor stap te werk te gaan en zo je burn-out aan te pakken. Het begint allemaal bij het nemen van voldoende rust en het moeten accepteren dat je een burn-out hebt. Stap 2 is stresseducatie. Hierbij richt je je op vragen als; hoe kan het dat je een in een burn-out hebt gekregen? Welke factoren in je leven spelen de grootste rol? Wat is of wat zijn de grootste stressfactor(en) op het moment?


Daarna vragen we ons af hoe we deze stress weg kunnen nemen en als laatste, misschien wel het belangrijkste punt, kijken we hoe we voorkomen je dat je nogmaals last zal krijgen van een burn-out. Nu klinkt bovenstaand stappenplan natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, maar gelukkig zijn er met behulp van de juiste aanpak genoeg manieren om de klachten aan te pakken.


Dankzij leefstijl coaching leer je op een goede manier met deze spanningen en stressfactoren om gaan. Het wegnemen én weghouden van invloedrijke stressfactoren zal er dan vanzelf voor zorgen dat de klachten, waaronder duizeligheid, zullen verdwijnen. Vooral de laatste jaren bieden specialisten zoals een huisarts of een psycholoog hulp aan mensen met overspannenheid of een burn-out.


Echter, voor een aantal mensen kan een huisarts of psycholoog niet voldoende of snel genoeg de juiste hulp bieden die hij of zij nodig heeft. Daarnaast is, waar binnen de reguliere zorg nog niet altijd genoeg aandacht voor is, vooral de laatste stap belangrijk; het voorkomen van nog een burn-out in de toekomst.


Door met behulp van leefstijl coaching opzoek te gaan naar mogelijke aanpassingen in gedrag en leefstijl, zullen de klachten niet alleen op korte, maar ook op lange termijn worden voorkomen. Juist dit laatste is waar nadruk op zou moet liggen, waardoor jij weer goed in je vel kunt en blijft zitten.

6 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven